Chcesz prowadzić firmę, ale nie do końca wiesz w jakim pójść kierunku lub czujesz, że masz małe doświadczenie w branży? Jesteś urodzonym przedsiębiorcą i marzysz o stworzeniu własnej marki na rynku i cenisz sobie niezależność? Jeśli próbujesz sobie odpowiedzieć na któreś z tych pytań – zapraszam do artykułu.
Franczyza to najprościej mówiąc jeden ze sposobów prowadzenia działalności. Polega na zawarciu umowy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Dla franczyzobiorcy oznacza to możliwość prowadzenia biznesu pod swoją marką, ale z pomocą franczyzodawcy, który dzięki swojemu większemu doświadczeniu udziela wsparcia naukowego i technicznego.
Nie zagłębiajmy się bardziej w teoretyczne aspekty tej współpracy, tylko skupmy się na tym, jakie realne korzyści można czerpać z tego typu umowy, a jakie mogą być jej wady.
Wsparcie i łatwiejszy start
Niewątpliwie jedną z największych zalet działalności franczyzowej jest poczucie bezpieczeństwa w pierwszych etapach prowadzenia biznesu. Możemy liczyć na pomoc doświadczonego partnera biznesowego w kwestiach związanych z poszukiwaniem odpowiedniego lokalu, organizacji personelu i szeregiem technicznych spraw. Uzyskujemy wówczas niezbędną wiedzę (know-how) do zarządzania przedsiębiorstwem, odpowiednie szkolenie i materiały promocyjne. Nie musimy się martwić o pierwszego klienta.
W serwisie Gnum.pl zarejestrujesz najtańsze domeny .pl w całej sieci. Najniższa cena domen dotyczy głównie domen .pl pierwszego stopnia, ale również domeny funkcjonalne i domeny regionalne.
Zminimalizowanie ryzyka
W przypadku, gdy działamy pod rozpoznawalną marką na rynku, logiczne jest to, że ryzyko niepowodzenia jest znacznie mniejsze. W przedsiębiorstwie istnieją już sprawdzone modele zarządzania, marka najprawdopodobniej ma bezpieczną pozycję na rynku i wciąż istnieje na nią zapotrzebowanie. Dodatkowo nie musimy się martwić o brak wsparcia franczyzodawcy w dalszych etapach działalności, ponieważ także w jego interesie jest zapobieganie różnym kłopotom organizacyjnym czy finansowym.
Rozpoznawalność marki
Gdy stajemy się właścicielami znanej marki, omija nas cały proces jej budowania, który wiążę się często z długimi latami ciężkiej i czasochłonnej pracy. Dzięki rozpoznawalności możemy także liczyć na ograniczenie kosztów związanych z reklamą i szeroko pojętym marketingiem. Jednak nie należy zapominać o tym, że rozpoznawalna marka sama z siebie nie będzie przynosić zysków. Praca i odpowiedzialne zarządzanie to coś, czego nie możemy bagatelizować. W naszym interesie leży dbałość o dobro marki.
Wszystko ma jednak swoje plusy i minusy. Zapraszam do przeczytania drugiej części tego artykułu, w którym zobaczysz, dlaczego franczyza może okazać się dla Ciebie złym rozwiązaniem.