W jaki sposób na nasze decyzje zakupowe wpływa rozmieszczenie produktów na półkach sklepowych? Jakie kolory i zapachy na nas działają? Między innymi na te pytania odpowiada visual merchandising, aby dowiedzieć się więcej – zapraszam do lektury.
Visual merchandising jest pojęciem stosunkowo nowym w marketingu. Dawniej witryny sklepowe nie odgrywały konkretnej roli, jednak wraz z otwarciem się na nowe rynki i rozwojem handlu w Polsce, nadszedł czas na zmiany.
Visual merchandising – podstawowe informacje
Czym zatem zajmuje się merchandising wizualny? Jest to nic innego, jak odpowiednie zaprezentowanie produktu na półkach sklepowych, tak aby klienci częściej po niego sięgali i tym samym wzrastała sprzedaż. Stosuje się to także dla lepszej estetyki ekspozycji – sklep ma być dla klienta miejscem, w którym lubi spędzać czas i będzie do niego wracał.
Visual merchandising ma wpływać na lepsze postrzeganie naszego sklepu, budowanie jego wizerunku, a w efekcie stać się bardziej rozpoznawalnym. Działania jakie wykorzystuje, mają powodować, że klient spędzi więcej czasu na zakupach niż zakładał, ponieważ zostanie pobudzona jego ciekawość i zainteresowanie.
Jakie techniki wykorzystuje visual merchandising?
Umieszczanie produktów na wysokości wzroku
Raczej mało komu chce się schylać po określony produkt, raczej wybierzemy ten, który jest na poziomie naszego wzroku i wystarczy wyciągnąć po niego rękę. Dlatego produkty najtańsze na półkach sklepowych zajmują miejsce na samym dole, z kolei te najdroższe są na samej górze. Pomiędzy nimi umieszczone są produkty ze średniej półki cenowej.
Wybór domeny do prowadzenia własnej strony www to bardzo istotna kwestia. Nazwa domeny internetowej powinna być łatwa do zapamiętania i najlepiej jeśli będzie to domena krajowa pierwszego poziomu.
Wielka moc zapachu i dźwięku
Sklepy mają być miejscem, w którym panuje przyjemna atmosfera. Często z głośników możecie usłyszeć nastrojową i spokojną muzykę, co ma na celu dłuższe zatrzymanie nas pomiędzy sklepowymi regałami. Podobną rolę odgrywa zapach. Zauważ, że niemal w każdym supermarkecie, na samym początku znajduje się stoisko z pieczywem. W końcu komu zapach świeżo wypieczonego chleba nie kojarzy się pozytywnie…
Patent na nieplanowane zakupy
Często na końcu alejki umieszcza się dodatkowe ekspozytory, w których znajdują się przecenione produkty w dużej ilości. Wielu klientów skusi się na ich zakup – w końcu taniej, warto skorzystać. Podobnie sytuacja wygląda przy kasach. Znajdują się tam produkty, które zawsze mogą się nam przydać: plastry, baterie czy słodki batonik. Przyznaj się – ile razy sam się skusiłeś?
Czerwony kolor
Nie bez powodu do promocji wykorzystuje się kolor czerwony. Kojarzy się klientom z okresem wyprzedaży i sam w sobie przyciąga uwagę. Dzięki temu choć na chwilę zatrzymamy się przed regałem i sprawdzimy, czy coś ciekawego się na nim znajduje.
Visual merchandising to ciekawe i skuteczne narzędzie, jeśli zależy nam na zwiększeniu sprzedaży i zdobyciu zainteresowania potencjalnych klientów.