Programy lojalnościowe – czy warto w nie inwestować?

Programy lojalnościowe funkcjonują już stosunkowo długo na rynku, ale nie powinno Cię to zniechęcić. Nie oznacza to bowiem, że są przestarzałym narzędziem marketingowym. Wręcz przeciwnie – odpowiednia optymalizacja może przerosnąć Twoje najśmielsze oczekiwania.

Zacznę od samego początku. Podstawowym założeniem programów lojalnościowych jest nagradzanie konsumenta za wielokrotne zakupy produktów lub usług danej marki. Najczęściej polega to na zbieraniu punktów, które przy określonej sumie, można wymienić na dodatkową korzyść. Ale myślę, że to wszystko już wiesz, więc przejdźmy do konkretów.

Program lojalnościowy? Tak!

W Polsce z programów lojalnościowych korzysta 59% (ARC Rynek i Opinia) i liczba ta pozostaje na niezmiennym poziomie od kilku lat. Jak widzisz, ponad połowa Polaków preferuje tego typu rozwiązania, więc zdecydowanie nie warto ich bagatelizować.

Jesteś ciekawy/a, z jakich programów najchętniej korzystają Polacy? Spieszę z odpowiedzią. Na pierwszym miejscu, z zdecydowaną przewagą nad pozostałymi, plasuje się program Moja Biedronka. Kolejne miejsca na podium zajmują następująco PAYBACK i Orlen Vitay.

Z kolei programy, jakie wykorzystuje drogeria Rossmann (Rossnę oraz Club Rossmann) ocenione zostały jako te najlepsze, otrzymując ponad 80% głosów.

Zastosowanie w Twojej firmie

Programy lojalnościowe są bardzo istotne z perspektywy komunikacji marki z klientami. Przede wszystkim wpływają na przywiązanie konsumenta do oferowanych produktów, często też budują wysoki poziom lojalności i zaufania wobec marki.

Poza tym często są także świetnym sposobem na przyciągniecie nowych klientów, ponieważ marka oferuje bardzo korzystne rozwiązania dla tych, którzy jeszcze nie biorą udziału w programie lojalnościowym. Jednak należy pamiętać, że niesie to ze sobą ryzyko jednorazowego zakupu, przy wykorzystaniu danej zniżki. Co robić, żeby tak się nie stało?

Programy lojalnościowe na miarę naszych czasów

Przyszłością dla tego narzędzia marketingowego jest stworzenie aplikacji, która pozwala na zbieranie punktów za pomocą naszego smartfona. Często negatywnie odbieramy kolejną prośbę o członkostwo w danym programie, ponieważ za zbędne uważamy wyrabianie kolejnej karty, na którą pewnie nie znajdziemy miejsca w portfelu. Obecnie nawet do płatności wykorzystujemy nasze telefony, więc warto wykorzystać ten potencjał także do korzystania z programów lojalnościowych.

Prostota i personalizacja w jednym

W marketingu zawsze ważne jest to, aby przekaz był zindywidualizowany, dopasowany do określonej grupy odbiorców, a dana oferta wywoływała pozytywne emocje, które przełożą się na zakup. Konsument z pewnością doceni działania, które spowodują, że poczuje się wyjątkowy i dostrzeżony przez markę. Promocja, która pojawia się w dniu urodzin lub regularne zniżki na najczęściej kupowane produkty – obecnie to właśnie tak powinny działać programy lojalnościowe. Nie tylko skupiać się na obniżce, która jest dostępna dla wszystkich członków, ale też na pojedynczym kliencie i jego indywidualnych potrzebach. 

Po drugie: im prościej, tym lepiej. Cały program powinien opierać się na prostych założeniach, po to, aby zbieranie i wykorzystywanie punktów było nieskomplikowanym i intuicyjnym procesem. Zbyt zawiłe i niejasne zasady mogą odrzucać potencjalnych klientów.

Domena .biz jest to domena internetowa przeznaczona dla stron o charakterze biznesowym. Ogłoszona została 16 listopada 2000r. a jej pełna funkcjonalność ruszyła od czerwca 2001r. Głównym powodem wprowadzenia domeny .biz było wyczerpanie zasobów domen .com.

Jakość i funkcjonalność to podstawa

Co jeszcze? Pamiętaj, że dobry program lojalnościowy musi iść w parze z jakością. Nawet częste obniżki cen nie są w stanie zastąpić produktu, z którego klient będzie zadowolony i poleci go swoim znajomym. Nie można także zapominać o właściwej obsłudze posprzedażowej, która często jest kluczowym czynnikiem, wpływającym na przywiązanie klienta. Gdy zdarzy się jakaś awaria, problemy natury technicznej – przeproś i postaraj się, jak najszybciej naprawić błędy.

Podstawową cechą, która odpowiada za sukces programu lojalnościowego jest jego funkcjonalność. W zależności od branży, kreatywne rozwiązania też mogą być ważne, ale mimo wszystko nie jest to tak istotne, jak w przypadku innych działań marketingowych.

Pamiętaj, że głównym celem programów lojalnościowych jest pozyskanie wiernych i lojalnych klientów, którzy zwiążą się z Twoją marką na stałe, co daje nieocenioną przewagą nad konkurencją.

Programy lojalnościowe – czy warto w nie inwestować?
Autor publikacji:
Miłosz Gądziak
administrator wewetwerter