Osoby z wyrazistym charakterem zawsze na dłużej zapadają nam w pamięci. Podobnie jest w przypadku różnych marek. Im bardziej będziemy mogli je opisać za pomocą określonych cech, tym lepiej będziemy je kojarzyć.
Zacznę od krótkiej definicji. Osobowość marki to najprościej mówiąc zestaw cech, którymi byśmy ją opisali, gdyby marka była człowiekiem. Można powiedzieć, że to swego rodzaju personalizacja marki.
Jakie daje nam to korzyści?
Przede wszystkim pozwala odróżnić naszą markę od pozostałych. Stajemy się bardziej wyjątkowi i unikatowi. Sprzyja to także pozyskiwaniu lojalnych klientów, którzy oprócz kupowania naszych produktów, są w pewnym sensie „wyznawcami” naszej marki. Możemy wówczas liczyć na ich duże przywiązanie, a co za tym idzie – lepszą sprzedaż.
Wyróżniamy się, więc nie musimy martwić się konkurencją, ponieważ mamy już ugruntowaną pozycję na rynku i oddanych klientów.
Wybierając domenę internetową złożoną z dwóch słów często zastanawiamy się czy lepsza jest domena z myślnikiem czy bez. Na ogół domena bez myślnika jest częściej stosowana i łatwiejsza do zapamiętania, dlatego o wiele lepszym rozwiązaniem jest wybór domeny bez myślnika.
Posiadając określone cechy, nie jesteśmy postrzegani bezosobowo. Klienci mogą się do nas w pewien sposób przywiązać i identyfikować z marką. Na pewno sprzyjać to będzie budowaniu relacji z naszymi odbiorcami.
Sposoby kreowania marki
Wybrałam jeden z modeli kreowania osobowości marki, który powstał w oparciu o teorię dwunastu archetypów. Poniżej przedstawię Ci w kilku słowach każdy z archetypów i przykłady marek, które się z nim identyfikują.
1. Opiekun
Marka jako synonim troski i bezpieczeństwa. Idealnym przykładem będą firmy ubezpieczeniowe, wytwarzające produkty medyczne czy służące do pielęgnacji lub producenci samochodów uważanych za bezpieczne i rodzinne (Pampers, Nestle, Volvo).
2. Kochanek
W tym przypadku ważne są takie cechy jak piękno, odwaga i zmysłowość. Archetyp wykorzystywany najczęściej w branży modowej i kosmetycznej, czasami też spożywczej (Victoria’s Secret, E. Wedel, Chanel).
3. Buntownik
Dąży do rewolucji, podważenia powszechnie istniejących zasad. Liczy się niezależność, swoboda i bycie sobą (Harley Davidson, Marlboro).
4. Czarodziej
Pozwoli spełnić najskrytsze marzenia, przeniesie do idealnego świata. Zapewni niezapomniane przeżycia (Disney, Red Bull).
5. Niewinny
Działania zgodne z odpowiedzialnością społeczną, dbanie o otoczenie. Odnoszenie się do naszych wspomnień, ogólnie pojęta dobroć (Dove, Coca-Cola).
6. Władca
Siła, charyzma i dominacja. Dąży się do bycia najlepszym i realizowania założonych celów (Mercedes, Rolex).
7. Mędrzec
Celem jest odkrycie prawdy, pogłębianie wiedzy i bycie autorytetem. Ważna jest wiarygodność i opieranie się na analizach (Google, IBM, Harvard).
8. Dusza towarzystwa
Co w tym przypadku? Uśmiech, zabawa, beztroska. Dzielenie się radością z innymi. Nie ma tutaj miejsca na nudę (Skittles, Old Spice).
9. Kreator
Jak mówi sama nazwa – zajmuje się kreowaniem rzeczywistości. Tworzy coś wyjątkowego, innowacyjnego i pięknego, wyrażając przy tym siebie (LEGO, Apple).
10. Towarzysz
Cechuje się serdecznością i skromnością. Marki kreując się w ten sposób, podkreślają swoją przeciętność i dostępność dla każdego (IKEA, Walmart, Żabka).
11. Odkrywca
Dla odkrywcy ważne jest ryzyko, przygoda i autentyczność. Jest nieustannie w ruchu, co umożliwia mu poznawanie i odkrywanie nowych rzeczy (Jeep, North Face).
12. Bohater
Charakteryzuje się odwagą i siłą. Chce bronić świat przed złem, służyć innym. Nigdy się nie poddaje. Tutaj prym wiodą marki sportowe (Nike, Adidas).