MLM – co odróżnia go od piramidy finansowej? [część 1]

Co to jest MLM? Jaki jest jego format? Czy gwarantuje Ci wolnośc finansową i dochód pasywny? Przede wszystkim, czym różni się od znienawidzonych piramid finansowych? Tego dowiesz się z serii poświęconej MLM.

Co to jest MLM?

MLM to skrót od multi-level marketing, chociaż równie często określany jest jako marketing wielopoziomowy lub marketing sieciowy. W Polsce najczęściej stosuje się określenie – MLM.

Aby zrozumieć czym jest MLM, należy rozłożyć go na dwa czynniki – marketing i wielopoziomowy.

Marketing, a dokładniej koszty z nim związane. W zdecydowanej większości firm czynnikiem generującym największe koszty jest właśnie marketing. Wciąż zbyt mało przedsiębiorców wychodzi z założenia – co z tego, że produkt jest świetny, skoro nikt o nim nie wie. Co można zrobić na miejscu firm z sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw), które nie są w stanie przeznaczyć tak dużych wydatków na marketing? W tym momencie narodziła się idea multi-level marketing, czyli zdobywania nowych klientów bez ponoszenia dużych kosztów na promocję. To czy jest to właściwy kierunek czy nie, ocenisz sam.

Drugi człon – wielopoziomowy, odnosi się do systemu rozliczeń z dystrybutorami produktu lub usługi. Sprzedaż produktów opiera się na uczestnikach, co ważne niemających zatrudnienia w firmie. O wysokości stawek i formach rozliczenia decyduje plan marketingowy.

W jaki sposób działa MLM?

Rozumiesz już, czym jest MLM? Czas na zrozumienie całego systemu. Z poprzedniego akapitu wiesz, że na zyski firmy pracują niezatrudnieni uczestnicy. Każdy spośród uczestników ma możliwość zbudowania własnej struktury handlowej.

Tym samym udało dotrzeć się do sedna sprawy, kluczowym zadaniem uczestników MLM jest zbudowanie sieci partnerów. Współpracownicy pozwolą Ci maksymalizować zyski, ponieważ oprócz procentów z własnej sprzedaży, otrzymamy prowizję od sprzedaży partnerów.

Ilustrując system. W ciągu miesiąca udało Ci się sprzedać produkty o wartości 1500 zł, z czego do Twojej kieszeni ląduje 15% – 225 zł. Ostatnie 6 miesięcy to Twoja ciężka praca nad rozbudowaniem sieci partnerów, dzięki temu znajduje się w niej 6 partnerów. Co więcej, oni też rozpoczęli budowane własnych struktur, średnio każdy z nich ma 5 współpracowników. Nie licząc Ciebie, Twoja sieć partnerów to w sumie 30 osób. Na potrzeby przykładu każdy z nich zarabia 1000 zł, co w okresie miesiąca generuje sprzedaż o wartości 30 000 zł. Twoja prowizja od sieci partnerskiej liczy 5% – 1 500 zł.

Podsumowując sprzedaż Twojej sieci partnerów miesięcznie, zarobiłeś 1 725 zł (225 +1 500). W systemie MLM pierwszy dystrybutor nosi miano „lidera sieci”.

Zgadzam się z tobą. Brzmi to jak piramida finansowa…

MLM vs. Piramida finansowa – czym się różnią

Marketing wielopoziomowy przez podobieństwo do piramid finansowych, nie słynie z dobrej opinii. Wpływ na to mają dystrybutorzy. Otwartość tego systemu powoduje, że poziom sprzedawców bywa dyskusyjny, a ich metody – wątpliwe. Od manipulacji, przez krytykę, aż do słownej agresji.

Co więc odróżnia MLM od piramidy finansowej?

Legalność, według mnie kluczowa kwestia. W Polsce i wielu krajach piramidy finansowe są nielegalne. Jeszcze kilka lat temu, co jakiś czas przekręty związane z piramidami finansowymi znajdowały się na pierwszych stronach gazet.

Uczestnictwo w piramidzie finansowej oznaczało dokonywanie opłat członkowskich. Właśnie one były źródłem dochodów lidera. Natomiast w przypadku MLM nie funkcjonują żadne opłaty.

Wielu operatorów domen internetowych reklamuje się jako serwisy oferujące najtańsze odnowienie domeny .pl w całej sieci. Z wszelakich dostępnych rankingów najtańszych rejestratorów wynika jasno, że najtańsze odnowienie domeny .pl od wielu lat oferuje serwis Gnum.pl

Sposób działania. W przypadku MLM prowadzimy dystrybucję realnych produktów lub usług. Z kolei system piramidy finansowej opiera się na pobieraniu opłat z sieci partnerskiej.

Zarobki – w przypadku MLM, brak sprzedaży powoduje brak zarobków. Prowadzi to do tego, że każdy ma wpływ na swoje przychody. Inaczej ma się to w sytuacji w piramidach finansowych, które czerpią zysk z tytułu opłat członkowskich. Prowadzi to do tego, że szanse na zarobek mają tylko osoby znajdujące się na szczycie piramidy.

Działaniom piramid finansowych towarzyszy rozmach, jak w przypadku Amber Gold. Liczne inwestycje, nowe biura – to wszystko miało wzbudzić społeczne zaufanie, a czym się okazało? Wiesz sam. Inaczej jest w przypadku MLM, gdzie sposób działania ma zmniejszyć koszty.

W kolejne części serii dowiesz się o plusach i minusach MLM, a także poznasz przykłady firm działających na polskim rynku.

MLM – co odróżnia go od piramidy finansowej? [część 1]
Autor publikacji:
Miłosz Gądziak
administrator Wielki fan motoryzacji i wyścigów formuły 1. Prywatnie kolekcjoner znaczków pocztowych.