Zastanawiałeś/aś się kiedyś, co jest powodem imponującego sukcesu młodych firm? Dlaczego w tak krótkim okresie stało się o nich głośno? Często odpowiedzialna za to jest właśnie chwytliwa nazwa, która sama w sobie przyciąga klientów. Jeśli zastanawiasz się, jak wymyślić idealną nazwę dla Twojej marki – skorzystaj z moich porad.
Nazwa marki zazwyczaj składa się z jednego lub kilku słów, może wydawać się banalną sprawą, ale musisz mi uwierzyć, że dla wielu to jedno z najtrudniejszych zadań, z jakim przychodzi im zmierzyć się podczas procesu budowania marki.
Warto przyłożyć się do wymyślania nazwy marki, ponieważ są one ze sobą nierozerwalnie połączone. Nazwa to coś unikatowego, wyróżniającego firmę na tle konkurencji. Pozwala także na budowanie wokół niej świadomości, więc lepiej tego nie zepsuć na starcie. Nie martw się, jeśli w ciągu dnia nie wymyślisz nic ciekawego. Proces tworzenia nazwy składa się z wielu etapów, dlatego pośpiech nie będzie w tym przypadku Twoim sprzymierzeńcem.
Najczęściej z nazwą jest tak, że wpadniesz na dany pomysł i od razu wiesz, że to jest to, czego szukałeś/aś. Rzadko jednak jest tak łatwo, ponieważ często wiąże się to z żmudnym procesem, podczas którego odrzucasz różne pomysły, szukasz inspiracji, aby ostatecznie znaleźć idealną nazwę.
Oferta Gnum.pl zapewnia najtańsze przedłużenie domen na polskim rynku. w Ofercie dostępne są domeny krajowe, europejskie oraz globalne. Sprawdź cennik na stronie Gnum.pl i porównaj z cenami innych rejestratorów!
Myślę, że wszystko, co właśnie napisałam jest dla Ciebie w dużym stopniu oczywiste, więc przejdę teraz do konkretów i podpowiem Ci, czym kierować się w tym niełatwym zadaniu, jakim jest wybór nazwy Twojej marki.
Uniwersalność i praktyczność
Przy wyborze nazwy musisz wybiegać w przód. Co to oznacza? Nie odnoś nazwy do usług lub produktów, które oferujesz. Jest duża szansa, że za kilka lat Twoja firma poszerzy działalność i wówczas nazwa straciłaby swoją aktualność. Lepszym pomysłem będzie powiązanie jej z filozofią i wartościami marki, ponieważ pozostają one niezmienne przez cały okres działalności.
Nazwa nie powinna być przekombinowana, lepiej postawić na proste rozwiązania, które zawsze się sprawdzą. Mam tutaj na myśli to, żeby łatwo można było ją wymówić, zapisać, a w konsekwencji zapamiętać. W innym razie możesz liczyć się z tym, że nazwę trzeba będzie literować, co dla nikogo nie jest przyjemne i powoduje sporo niepotrzebnych nieporozumień.
It’s so catchy!
Dobra nazwa to chwytliwa nazwa. Powinna zapadać w pamięć od pierwszego usłyszenia. Super to brzmi, ale nie tak łatwo na to wpaść. Po raz kolejny nie warto kombinować, ponieważ nazwa nie powinna wymagać szczegółowego jej tłumaczenia i być zrozumiała dla większości (wszystkich i tak nie jesteś w stanie zadowolić). Chwytliwa nazwa to także taka, która nie odchodzi w zapomnienie wraz z biegiem lat i zmieniającymi się trendami. Przy wyborze nie sugeruj się aktualną modą i tematami, o których jest głośno w danym momencie. Najprawdopodobniej za jakiś czas to się zmieni i nikt nie będzie o tym pamiętał, dlatego celuj w ponadczasowość.
Kulturowe faux pas
Tutaj wszystko zależy od tego, na jakich rynkach planujesz działać. Jeśli będzie to rynek polski, raczej nie musisz martwić się o prawidłowy odbiór i interpretację. Jednak zaczynają się schodki w przypadku, gdy Twoja działalność ma obejmować także rynki zagraniczne. Jeśli nie jesteś pewny/a, warto udać się do native speakera, który rozwieje Twoje wątpliwości odnośnie wydźwięku nazwy. Często to co brzmi dobrze w Polsce, niekoniecznie może sprawdzać się w innych państwach. Oczywiście nie możemy tutaj popadać w paranoję. W przypadku firmy OSRAM raczej nikt się nie zastanawiał nad tym, co słowo oznacza w Polsce.
Odkryj mnie
Pada tutaj zasadnicze pytanie: czy nazwa powinna odwoływać się do działalności firmy? I tak, i nie. Można mnożyć przykłady po obydwu stronach, gdzie marki odniosły spektakularny sukces. Nazwa polskiej strony „Ceneo” jasno sugeruje nam swój charakter, ale z drugiej strony nazwa kosmetycznego imperium „Inglot” jest tylko, albo aż nazwiskiem założyciela i sama w sobie nie zdradza nic więcej. Zatem nazwa Twojej marki nie musi bazować na działalności, ale jeśli chcesz żeby tak było – jedna rada. Nawiązanie powinno być subtelne i symboliczne, kojarzone bardziej z wartościami, niż stricte z tym, co oferujesz klientowi.
Kto pierwszy, ten lepszy
Tutaj dużo nie trzeba pisać. Zanim zdecydujesz się na określoną nazwę, najpierw sprawdź, czy taka sama już nie istnieje na rynku. Co możesz zrobić? Sprawdzić domenę .com, jak i .pl, wpisać nazwę firmy w Google oraz przejrzeć portale społecznościowe. Warto o to zadbać na początku, żeby później nie było niepotrzebnych problemów.
Powodzenia!