Jak używać hashtagów? Krótki poradnik

Hashtagi są obecnie bardzo chętnie wykorzystywane w komunikacji w mediach społecznościowych. Ich wykorzystywanie służy przede wszystkim zwiększaniu zasięgu postów. Jednak jak ich używać? Jaka liczba hashtagów będzie odpowiednia na Instagrama? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych.

Zanim przejdę do praktycznych kwestii, krótko wyjaśnię Ci, czym jest hashtag. Najprościej mówiąc, hashtag określa się symbolem „#”, za którym stawia się konkretne słowo, kluczowe dla całego przekazu. Co nam to daje? Większą widoczność posta, ze względu na to, że można go wyszukać za pomocą użytego hashtaga.

Tyle słowem wstępu, czas przejść do konkretów.

Twitter

Jeśli mówimy o hashtagach to nie sposób pominąć Twittera, ponieważ tutaj wszystko się zaczęło. W 2007 r. właśnie na tej platformie opublikowano pierwszy post z wykorzystaniem hashtaga. Pomimo tego, że komunikacja na Twitterze opiera się w dużej mierze na korzystaniu z hashtagów, to należy jednak pamiętać o ograniczeniu, jakie narzuca nam Twitter, czyli ilość znaków w poście. Możemy wykorzystać maksymalnie 280 znaków w jednym tweecie.

Czy ma to znaczenie w kontekście hashtagowania? Owszem. Nasuwa Ci się pewnie myśl, że może mieć to związek z liczbą hastagów w pojedynczym poście. Badania opublikowane na stronie linchpinseo.com, jednoznacznie wskazują, że posty zawierające hashtagi są dwa razy bardziej skuteczne, niż te bez nich. Jednak tym samym nie należy przesadzać z ich ilością, ponieważ wbrew pozorom najbardziej optymalna liczba hastagów w poście to jeden lub dwa.

Poszczególne domeny krajowe w zależności od regionu, do którego są przypisane są na ogół domenami najczęściej tam stosowanymi. W Polsce najpopularniejszą domeną jest domena .pl, która jest domeną krajową przypisaną do Polski.

Jak już wspomniałam, na Twitterze często stosuje się hashtagi, dlatego też z okazji różnych uroczystości, szczególnych okazji (np. Wybory Prezydenckie, wydarzenia sportowe) czy po prostu w celu skomentowania danego zjawiska, pojawia się najczęściej jeden wiodący hashtag. Ciekawostką jest to, że za pomocą hashtagów przeprowadza się na Twitterze poszczególne głosowania, a wygrana zależna jest od ilości postów napisanych z użyciem danego hashtaga.

Instagram

Biorąc pod uwagę to, że Instagram gromadzi znacznie więcej użytkowników, niż Twitter, hashtagi utożsamiane są przez większość jako podstawowy element contentu właśnie na Instagramie. Do czego to się przydaje na tym portalu? Przede wszystkim do grupowania zdjęć. Wpisując określony hashtag, możemy znaleźć wszystkie posty, które go zawierają w swoim opisie.

Jakie rady odnośnie Instagrama? Tutaj możesz bardziej „poszaleć”. Zaleca się używać od 9 do 11 hashtagów, jednak pamiętaj – im jesteś bardziej rozpoznawalny, tym ta liczba stopniowo maleje. Jeśli Twój profil obserwuje duża liczba followersów, a pod postami zbierasz sporo lajków i komentarzy – wystarczą Ci 4 lub 5 hashtagów, a czasami może nawet nie dodawać żadnego. Wszystko tutaj zależy od Twojej obecnej sytuacji.

Facebook

Generalnie w tym przypadku najlepszą opcją będzie niedodawanie hashtagów. Użytkownicy Facebooka sceptycznie podchodzą do wykorzystywania ich w postach. Poza tym wskazuje się, że hashtagi negatywnie wpływają na zaangażowanie wokół danego posta.

Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy Twoja marka stosuje indywidualny i oryginalny hashtag, który jest popularny wśród jej grupy odbiorców. Jednak pamiętaj, że optymalną liczbą jest jeden, maksymalnie dwa hashtagi na post.  

Ważne zasady do zapamiętania

  1. Prostota ponad wszystko! Hashtag powinien być nieskomplikowany, nie za długi i tym samym łatwy do zapamiętania
  2. Twój hashtag powinien być w dobrym towarzystwie. Co to oznacza? Oprócz swojego hashtagu, dodaj kilka innych, bardziej rozpoznawalnych i często używanych, np. #travel, #photooftheday, #selfie, #foodporn (w kontekście mega dobrze wyglądającego jedzenia, najczęściej fastfood)
  3. Kreatywność! Hashtagi powinny być unikatowe. Przykładowo za płotkiem możesz umieszczać nazwę swojej firmy i w ten sposób promować działalność
  4. Stwórz oryginalny hashtag, gdy przeprowadzasz konkurs lub kampanię na swoim profilu. Obserwujący będą go używać i tym samym zwiększać jego popularność
  5. Hashtagi powinny być spójne z branżą, jaką się zajmujesz oraz adekwatne do zdjęcia, które publikujesz
  6. Zachęć swoich obserwujących do używania Twojego hashtagu w ich prywatnych postach i relacjach.
Jak używać hashtagów? Krótki poradnik
Autor publikacji:
Miłosz Gądziak
administrator wewetwerter