Często można spotkać się z opinią, że pracownicy są najlepszą wizytówką firmy. Mają wpływ na pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, ale mogą go także zaprzepaścić. Więcej o employer brandingu przeczytasz poniżej.
Zacznę od początku. Employer branding to nic innego, jak budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy. Obejmuje dość szeroki zakres działań, ponieważ skupia się nie tylko na obecnych pracownikach, ale także na byłych i potencjalnych.
Warto wiedzieć, że istnieją dwa rodzaje employer brandingu, w zależności od grupy pracowników. Obydwa są bardzo istotne i nie powinno się zaniedbywać jednego względem drugiego.
Employer Branding Wewnętrzny – jak sama nazwa wskazuje, jest skierowany do obecnych pracowników. Działania w jego ramach mają sprawić, że Twoja firma będzie miejscem z przyjazną atmosferą, sprzyjającym rozwojowi i podnoszeniu kwalifikacji. Co temu sprzyja? Z pewnością różnego rodzaju benefity i bonusy, opieka zdrowotna, organizowanie imprez firmowych i wyjazdów integracyjnych, szkolenia, a nawet pomoc nowemu pracownikowi podczas pierwszych dni pracy.
Employer Branding Zewnętrzny – analogicznie dotyczy potencjalnych pracowników. W tym przypadku chodzi o to, żeby Twoja firma była postrzegana jako atrakcyjny pracodawca. Zahacza to w pewnym stopniu o promowanie, ponieważ istotna jest tutaj nasza obecność na targach i uczelniach wyższych, a także działania związane z procesem rekrutacji.
Okej, wystarczy tej teorii, czas spojrzeć na to z bardziej praktycznej strony. Jak już się pewnie domyśliłeś/aś, w employer brandingu w skrócie chodzi o to, żeby firma była przyjaznym miejscem do pracy, gdzie przychodzi i wychodzi się z uśmiechem.
Łatwo powiedzieć… Nie zawsze jest to jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Dam Ci kilka wskazówek, które ułatwią podjęcie odpowiednich działań.
1. EVP
Skrót odnosi się do wartości, jakie możesz zaproponować pracownikowi. Pokaż swoją firmę od bardziej personalnej strony: przedstaw kim jesteś, jaka panuje kultura pracy, co jest Twoją misją i do czego dążysz. Jeśli Twoje działania będą spójne i szczere, pracownik będzie mógł utożsamić firmę z konkretnymi cechami.
Przedłużenie domeny internetowej niejednokrotnie jest o wiele droższe niż wcześniejsza rejestracja. Cena domeny wzrasta po roku od jej rejestracji i jest to spowodowane głównie wyższą ceną zakupu usługi – odnowienia domeny od głównego rejestratora NASK.
2. Jak Cię widzą, tak Cię piszą
Pod żadnym pozorem nie zaniedbuj kont na portalach społecznościowych. Bądź aktywny, dodawaj regularnie treści i staraj się angażować odbiorców. Dopilnuj, żeby wszystkie informacje na stronie internetowej czy ogłoszenia o pracę były aktualne. Nikt nie lubi być wprowadzany w błąd.
3. Codzienność nie musi być szara
W pracy spędzamy większość czasu, dlatego pokaż się kandydatowi od środka! Fajnym pomysłem będzie post dotyczący tego, jak przebiega klasyczny dzień w Twojej firmie. Przedstaw zespół, wstaw kilka niepozowanych zdjęć, opisz obowiązki, jakie czekają na potencjalnego pracownika, a może pokaż mu biurko, przy którym będzie pracował. Pomysłów jest naprawdę dużo, wszystko zależy od Twojej kreatywności. Jedno jest pewne – bycie otwartym na ludzi zawsze jest dobrą opcją.
4. Dbaj o swoją ekipę
Jak już mówiłam, zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny employer branding jest bardzo ważny. Pracownicy mają realny wpływ na wizerunek Twojej firmy, dlatego doceniaj ich za osiągnięcia, ale też miej umiejętność konstruktywnej krytyki. Szacunek i uprzejmość to cechy, które nigdy nie wyjdą z mody. Warto się tego trzymać! Poza tym inwestuj w swoich ludzi, dbaj o ich ciągły rozwój. Zapewniaj różne benefity i pracuj nad tym, aby w Twojej firmie panowała fajna atmosfera. Gwarantuję, że aktualni, jak i byli pracownicy na pewno się odwdzięczą.