Czym różni się ATL i BTL?

Dla wielu z Was te dwa pojęcia mogą wydawać się czymś obcym, jednak zapewniam, że spotykacie się z nimi na co dzień, jadąc do pracy czy wychodząc na rodzinny spacer.

Zarówno ATL, jak i BTL to rodzaj działań marketingowych, które firmy podejmują w celu pozyskania większej ilości klientów. Służą do przekazywania treści reklamowych, za pomocą odmiennych strategii komunikacyjnych z odbiorcą. Jakie są zasadnicze różnice? O tym poniżej.

ATL – Above the line

ATL („Above the line”) to działania podejmowane na szeroką skalę, za pośrednictwem mass mediów. Wykorzystuję się tutaj więc radio, prasę, telewizję i tak zwany outdoor, czyli plakaty i billboardy. Jak sami widzicie, to bardzo tradycyjne formy reklamy. Ważną kwestią jest też tutaj odbiorca, który nie jest dokładnie określony. Jest anonimowy, ponieważ w przypadku ATL zakłada się, że reklama będzie trafiać do szerokiego grona osób.

BTL – below the line

BTL to z kolei skrót od „below the line”, co oznacza działania bardziej spersonalizowane, mające trafić do określonego odbiorcy. Grupa docelowa nie jest tym razem przypadkowa, posiada za to określone cechy. Formy, jakie wykorzystuje BTL skierowane są zasadniczo dla osób zainteresowanych danym produktem, nie ma tutaj mowy o anonimowości.

Serwis Gnum.pl od samego początku istnienia gwarantuje najtańsze przedłużenie domen .pl w całej sieci. Tanie domeny .pl oraz ceny wszystkich pozostałych domen dostępne są w cenniku domen.

Jakie zatem narzędzia stosuje się w tym przypadku? Przede wszystkim wszelkiego rodzaju ulotki, gadżety firmowe, woblery, standy reklamowe. Wliczają się tutaj także różne konkursy organizowane przez firmę, działania z zakresu PR, programy lojalnościowe czy nawet eventy.

Generalnie zasadnicza różnica pomiędzy ATL i BTL polega na tym, że ten pierwszy skupia się bardziej na kwestiach zasięgowo-wizerunkowych, natomiast drugi to działania prokonsumenckie. Pomimo, że media tradycyjne to nadal silna forma komunikowania się, to jednak lepsze efekty daje spersonalizowany przekaz. W dobie Internetu takie rozwiązania dają możliwość bezpośredniego dotarcia do odbiorcy i dostosowania ofert do wymagań klienta.

Czym różni się ATL i BTL?
Autor publikacji:
Miłosz Gądziak
administrator wewetwerter