Zapewne nie raz zdarzyło Ci się kupić jakiś produkt lub usługę z polecenia znajomego. Rola bliskich nam osób w procesie podejmowania decyzji zakupowych jest bardzo duża. Chcesz wiedzieć dlaczego? Poświęć mi chwilę i przeczytaj.
Jak definiujemy referral marketing?
Referral marketing to inaczej marketing referencyjny, a jego definicja opiera się na banalnych założeniach. Jak już się pewnie domyślasz, ten rodzaj marketingu opiera się na rekomendacji, która jest jego główną siłą napędową. Dobra rekomendacja jest czymś, o co biją się między sobą poszczególne firmy. Zadowolenie klienta z produktu lub usługi powoduje jego silne przywiązanie i zaufanie w stosunku do marki. Czego chcieć więcej?
O marketingu referencyjnym mówimy wtedy, gdy promowanie produktów i usług odbywa się za pomocą polecania ich przez klientów wśród znajomych. Brzmi podobnie jak definicja marketingu szeptanego, jednak to nie to samo, co wyjaśnię później.
Marketing referencyjny a marketing szeptany
Wspólną cechą jest to, że pomiędzy klientami dochodzi do wymiany informacji na temat danego produktu w nieformalny sposób. Jednak jaka jest zasadnicza różnica? Zauważamy ją w przypadku relacji łączących osoby. W przypadku marketingu szeptanego często w dyskusji biorą udział obce sobie osoby, co przekłada się na mniejszą wiarygodność przekazu. Natomiast marketing referencyjny zakłada, że pomiędzy obydwiema stronami istnieje bliska relacja. Moc polecenia jest wtedy znacznie większa.
Transfer domeny to nic innego jak zmiana operatora domeny. Podczas transferu domeny nie ulega zmianie jej konfiguracja – dzięki temu domena podczas przenoszenia zostaje bez przerwy aktywna.
Marketing referencyjny a marketing wirusowy
W tym przypadku również warto wyjaśnić, na czym polega różnica. Jakiś czas temu tłumaczyłam w artykule czym jest marketing wirusowy i jak dobrze wiesz, ma on na celu tworzenie atrakcyjnych virali, które szybko zyskają popularność i będą przesyłane dalej na masową skalę. Efekt zazwyczaj nie trwa długo. Dla marketingu referencyjnego ważne jest, aby polecaną treścią był bezpośrednio produkt lub usługa. Dodatkowo ma nieść korzyść dla wszystkich stron. Firma powinna osiągać lepsze wyniki sprzedażowe, a osoba polecająca i ta, która skorzystała z rekomendacji mogą liczyć na gratyfikację.
Referral marketing w Twojej firmie
- Jeśli chcesz cieszyć się dużą ilością pozytywnych rekomendacji, musisz pamiętać o ciągłym dbaniu o jakość Twoich usług i produktów i przede wszystkim o właściwą obsługę klienta. Daj mu powody, żeby Cię polecał!
- Kontroluj swoje formy gratyfikacji i sprawdzaj, czy klienci są z nich zadowoleni. Jeśli nie będą atrakcyjne dla dwóch stron, po prostu nie będą przynosić oczekiwanych efektów.
- Dokładnie określ warunki profitów, zadbaj, żeby wszystkie zasady były w jasny i klarowny sposób przedstawione na Twojej stronie internetowej. Lepiej zapobiegać niepotrzebnym nieporozumieniom, niż później się tłumaczyć.
- Ostatnie, ale nadal bardzo istotne – subtelnie zachęcaj klientów do samodzielnego wyrażania opinii. Niekoniecznie wysyłaj przypominającego e-maila, na którego mało kto zareaguje. Lepszym sposobem będzie jak najlepsze przystosowanie Twojej strony do wystawiania recenzji – nikomu się nie chce wypełniać długich i monotonnych ankiet.
Jak robią to inni?
Booking
Działania witryny umożliwiającej rezerwację noclegów są idealnym przykładem marketingu referencyjnego. Co prawda ich program poleceń zakończył się 15 października 2019 r., to jednak szkoda byłoby o nim nie wspomnieć. Polegał na tym, że będąc członkiem programu otrzymywało się 50 zł na pierwszą rezerwację. Następnie polecaliśmy naszym znajomym dane miejsce noclegowe, przesyłając im specjalnie wygenerowanego linka. Jeśli polecenie zakończyło się rezerwacją noclegu na bookingu, otrzymywaliśmy kolejne 50 zł, a nasz znajomy 50 zł na start. Na tym w skrócie polegał cały mechanizm, przyznaję – zachęcająca oferta.
Dropbox
Platforma udostępniająca przestrzeń dyskową również zagwarantowała swoim użytkownikom określone korzyści za polecenie ich serwisu. Zarówno jedna, jak i druga strona otrzymywały w zamian dodatkowy pakiet wolnego miejsca do wykorzystania na dysku. Warunkiem było polecenie Dropboxa i utworzenie konta przez osobę, której została platforma polecona. Bardzo prosty zabieg okazał się niesamowicie skuteczny, ponieważ po roku liczba nowych kont wzrosła o 60%.