Dodano: 15 maja 2019

Skoro wiesz już czym jest domena, czas dowiedzieć się dlaczego warto posiadać własną domenę i jakie korzyści może Ci ona przynieść, a także, jakie inne opcje masz przed sobą.

Domena to Twoja wartość w internecie. Niezależnie od tego czy prowadzisz firmę i oferujesz usługi klientom, prowadzisz bloga, sklep internetowy, czy co tylko sobie wymyślisz, od tego czy internauta trafi właśnie do Ciebie zależy, czy Twój pomysł odniesie sukces, czy będzie kolejnym z tysięcy takich samych projektów, na które nikt nie trafia.

Posiadanie domeny jest istotne ponieważ pozwoli Ci na:

Wybór domeny, a budowa marki,

Wybierając domenę dla swojej firmy warto pomyśleć o tym, aby była spójna z Twoją strategią i firmą. Dobrze, jeśli Twoja domena kojarzy się jednoznacznie z Twoją działalnością bądź nazwą Twojej firmy. Opcje są dwie:

“Stara” domena

Czyli taka, na której wcześniej widniała już strona internetowa, natomiast z różnych powodów obecnie jej tam nie ma. Ma to swoje naturalne zalety, ponieważ Google lepiej postrzega domeny, które są wiekowe, mają swoją historię oraz przez lata budowały zaufanie algorytmów giganta z Californi.

Często wiekowe domeny mają swoje zaplecze linków, które do niej prowadzą oraz w pewien sposób ugruntowaną pozycję “w oczach” Google. W związku z tym ta opcja będzie nieco łatwiejsza w przypadku organicznego pozycjonowania, bo pozwoli ominąć proces “wygrzewania” domeny przez lata, jak to ma miejsce w przypadku całkowicie nowych domen.

Widoczna na pierwszy rzut oka wada takiego rozwiązania to… historia domeny. Zanim dokonasz zakupu, warto sprawdzić jaka strona wcześniej na niej widniała, czy ma wartościowe zaplecze linków, oraz czy nie była wcześniej zbanowana przez roboty.

Nie zawsze wybór domeny z historią będzie dobry, bo często zdarza się, że zaplecze linków jest mało wartościowe, nie pasuje do tematu, o którym myślisz dokonując zakupu, czy po prostu cena jest nieadekwatna do oferowanego profilu.

Całkowicie nowa domena

Najważniejsze zalety stawiania na całkowicie nową domenę to zdecydowanie możliwość wyboru dokładnie takiego adresu jakiego szukasz, startowanie bez historycznego obciążenia banami w przeszłości oraz brak ryzyka związanego z możliwością przejęcia zaspamowanej domeny.

Wady to, analogicznie do tego co zostało wspomniane powyżej – zerowa historia, więc pozycje swojej marki musisz budować od zera. Brak zaplecza linków sprawia, że wszystkie te działania wykonać musisz od podstaw.

Musisz wziąć pod uwagę także tak zwaną “chorobę wieku dziecięcego” – Google zawsze premiuje domeny wiekowe i z historią, więc pomimo wartościowego contentu musisz włożyć dużo pracy i zaangażowania, aby Twoja domena pięła się w górę w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście zależności należy upatrywać również w tym, w jak trudną branżę celujesz oraz co jest Twoim celem. Nie zawsze przecież najistotniejsze są wysokie pozycję w wyszukiwarce.