Popularność zakupów internetowych w Polsce w ostatnich latach znacznie wzrosła. Sklepy online dają nam możliwość nie tylko kupna produktów, ale także porównania ich z konkurencyjnymi markami czy też przeczytania opinii i recenzji. Efekt ROPO i odwróconego ROPO to pojęcia stricte związane z rynkiem e-commerce. Chcesz dowiedzieć się za tym kryje? Śmiało, poświęć mi swoje 5 minut!
Szukam online, kupuję offline
Efekt ROPO – co kryje się za tym skrótem? Research online, purchase offline, co najprościej mówiąc oznacza, że wyszukujemy produkty w sieci, a finalnie kupujemy je w sklepie stacjonarnym.
Jak się pewnie domyślasz, ten czynnik jest nie lada wyzwaniem dla branży e-commerce. Co jest jego przyczyną? Zdecydowanie wzrost popularności mediów społecznościowych, a co za tym idzie naszej skłonności do poszukiwania różnych opinii na stronach, blogach, kontach na Instagramie itd. Często korzystamy także z porównywarek cenowych, aby nie tylko dowiedzieć się czym różnią się produkty i jakie są ich specyfikacje, ale także w celu wystawienia własnej opinii o innym towarze.
Jak to wygląda w praktyce?
Na pewno znana jest Ci sytuacja, kiedy chcesz kupić przykładowo nowy telefon i zanim udasz się do sklepu, robisz dokładny research w sieci. Chcesz dowiedzieć się jak najwięcej o interesującym Cię produkcie, czy zbiera dobre opinie, ale także sprawdzić, która z marek oferuje model najlepiej dopasowany do Twoich wymagań. Następnie szukasz sklepu stacjonarnego, który oferuje produkt w najkorzystniejszej cenie i znajduje się blisko Twojego miejsca zamieszkania.
Wiedziałeś/aś o tym, że na podjęcie decyzji zakupowych największy wpływ mają informacje, które wyszukujesz i następnie czytasz? Dlatego też obecnie możesz zauważyć, że dużo osób zajmuje się recenzowaniem, współpracą z różnymi markami czy choćby nagrywaniem filmików na YouTube w celu zaprezentowania produktów.
Jeśli interesuje Cię tanie odnowienie domen .pl oraz innych rodzajów domen to koniecznie zapoznaj się z dostępnym w sieci rankingiem najtańszych rejestratorów domen. Od wielu lat Gnum.pl jest niezmiennie na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o ceny odnowienia domen o rozszerzeniu .pl i zagranicznych.
Gdzie najczęściej można zaobserwować efekt ROPO?
Raport e-commerce w Polsce 2019 przedstawia, że na efekt ROPO najbardziej podatne są kategorie produktów spożywczych (48%), sprzęt RTV/AGD (47%), następnie odzież i obuwie (w obydwu przypadkach 46%).
Efekt odwróconego ROPO
Odwrócone ROPO (research offline, purchase online) to nic innego jak oglądanie produktów w sklepie, a następnie kupowanie ich w Internecie. Pewnie nieraz chciałeś uniknąć rozczarowania i wolałeś sprawdzić jaki kolor na żywo ma bluzka, czy buty dobrze wyglądają na nodze lub jak pachnie wybrany perfum. W sklepie stacjonarnym możemy dokładnie obejrzeć produkt i sprawdzić czy nam odpowiada, a następnie poszukać go w sieci i kupić często o wiele taniej niż w sklepie tradycyjnym.
Skąd takie zachowania u konsumentów?
Często wynika to z tego, że sklep stacjonarny posiada węższy asortyment, niż sklep online. Brakuje rozmiarów, produkty nie występują we wszystkich wersjach kolorystycznych lub liczba modeli jest ograniczona w porównaniu do wyposażenia sklepu online. Obecnie, przy określonej sumie dostawa prosto pod Twoje drzwi jest darmowa lub wiążę się z niewielką opłatą. Nie ma się co dziwić, że klienci chętnie wybierają takie rozwiązanie.
Ponownie sugerując się wcześniej wspomnianym rankingiem e-commerce, chcę Ci pokazać, jak to prezentuje się w praktyce. Kategorie produktów, które są podatne na efekt odwróconego ROPO to przede wszystkim obuwie i sprzęt RTV/AGD (46%), a także kosmetyki i perfumy (44%). Myślę, że nie ma tutaj dużego zaskoczenia.
Jak łączyć jedno z drugim?
Rynek e-commerce w Polsce z roku na rok ma się coraz lepiej, jednak nadal są osoby, które wolą tradycyjne sposoby. Jakie jest najlepsze rozwiązanie w takiej sytuacji, jeśli jesteś przedsiębiorcą?
Przede wszystkim stworzenie dwóch silnych i wiarygodnych kanałów sprzedaży. Połącz tradycyjne, sprawdzone sposoby z nowoczesnością. Zadbaj o bezpieczeństwo danych osobowych i płatności internetowych oraz uprość finalizowanie zakupów. Jasno określ reguły zwrotów i reklamacji, a przede wszystkim bądź aktywny na mediach społecznościowych, stosuj zniżki, dorzucaj gratisy.
W przypadku sklepu tradycyjnego pamiętaj przede wszystkim o regularnym uzupełnianiu asortymentu i poszerzania go o jak największą liczbę modeli. Oprócz tego obsługa klienta powinna być na wysokim poziomie – życzliwa i profesjonalna.
Mam nadzieję, że ten artykuł ułatwił Ci zrozumienie, w jaki sposób funkcjonują te dwa kluczowe czynniki wpływające na sprzedaż marki. W takim razie do następnego!